Fără domeniu
Lucrurile nu stau chiar ca în filmul „I care a lot”[1] a lui Jonathan Blakeson ...
Scurte mențiuni
Prin Decizia 601/2020[2], Curtea Constituțională a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.164, alin.1 din Codul Civil (privind punerea sub interdicție judecătorească) sunt neconstituționale deoarece măsura de ocrotire nu este însoţită de suficiente garanţii care să asigure respectarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale omului.
Prin urmare în Monitorul Oficial al României, partea I, nr.500 din 20 mai 2022 a fost publicată legea privind unele măsuri de ocrotire pentru persoanele cu dizabilități intelectuale și psihosociale și modificarea și completarea unor acte normative - în continuare, Legea 140/2022[3]
Evaluarea medicală și psihologică
Dispozițiile art.938 Cod Procedură Civilă prevăd că în sarcina procurorului revine obligația de a dispune efectuarea unei evaluări medicale și psihologice a persoanei a cărei ocrotire se solicită iar recent, în Monitorul Oficial al României, partea I, nr.1128 din 23 noiembrie 2022 a fost publicat Ordinul privind aprobarea metodologiei și a raportului de evaluare medicală și psihologică a persoanelor cu dizabilități intelectuale și psihosociale în contextul dispunerii, prelungirii, înlocuirii sau ridicării măsurii de ocrotire.[4]
Metodologia de evaluare cuprinde criterii specifice privind efectuarea acestui demers având în vedere forța probantă a raportului întocmit în fața instanței de tutelă învestită fie cu dispunerea, prelungirea, înlocuirea sau ridicarea măsurii de ocrotire fie a consilierii judiciare fie a tutelei speciale, în cazul minorului sau al majorului care nu se poate îngriji singur de interesele sale din cauza dizabilităților intelectuale și/sau psihosociale.
Cu toate acestea, apreciem că din dispozițiile legale nu reiese clar instituția competentă în a efctua evaluarea medicală, menționându-se în cuprinsul art.1 doar că aceasta se poate realiza în cadrul sistemului de sănătate public sau privat, iar art.3 stabilește specialitatea medicului evaluator în funcție de vârsta persoanei evaluate, psihitrie-în cazul majorlui și psihiatrie pediatrică-în cazul minorului.
De interes ni se par și dispozițiiile art.3, alin.2 care reglementează ipoteza particulară a evaluării unei persoane cu dizabilități intelectuale în care este necesară observarea mai îndelungată a stării de sănătate care nu poate fi realizată decât prin internarea provizorie într-o instituție sanitară de specialitate, iar persoana evaluată refuză internarea, caz în care procurorul va solicita motivat instanței de tutelă luarea măsurii internării.
La fel ca în cazul evaluării medicale, și în cazul evaluării psihologice, dispozițiile legale comportă o ușoară neclaritate întrucât nu precizează în concret instituția responsabilă de acest demers, limitându-se doar la a preciza că aceasta se poate reazlia doar în cadrul sistemului de sănătate public sau privat de către un psiholog care exercită profesia prin una dintre formele legale prevăzute de Legea 213/2004[5].
Aspecte practice-considerații
Deși în sarcina procurorului revine stabilirea unui termen privind finalizarea raportului de evaluare medicală și psihologică, apreciem că ar fi fost necesară introducerea în metodologia de evaluare a unui termen expres până la care să fie finalizată lucrarea, tocmai pentru că ocrotirea unei persoane care nu se poate îngriji singură de interesele sale este o procedură care reclamă urgență.
Este evident că în ceea ce privește costul evaluării medicale și psihologice acesta va fi suportat de către petent.
Menționăm că dispozițiile civile și procedural-civile prevăd și posibilitatea numirii unui curator al persoanei în cauză care să o reprezinte până la soluționarea cererii de instituire, prelugire, înlocuire sau ridicare a măsurii de ocrotire.
De asemenea, în fața instanței de judecată persoana a cărei ocrotire se cere este asistată sau reprezentată de un avocat fie ales, fie numit din oficiu.
Apreciem că deja este un flux abundent de dosare privitoare la acest tip de cauze, mai ales că art.20, alin.6 al Legii 140/2022 prevede reexaminarea din oficiu a măsurilor de punere sub interdicție (instituție care și-a schimbat denumirea în ocrotirea majorului prin consiliere judiciară și tutelă specială) în termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a acesteia, anume 18 august 2022 și este de preferat să anticipăm modul în care va evolua dosarul și să facem apel la resursele de răbdare pe care le avem.
NOTE
[1] https://www.imdb.com/title/tt9893250/
[2] https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2021/01/Decizie_601_2020.pdf
[3] https://monitoruloficial.ro/Monitorul-Oficial--PI--500--2022.html
[4] https://monitoruloficial.ro/Monitorul-Oficial--PI--1128--2022.html
[5] https://monitoruloficial.ro/Monitorul-Oficial--PI--492--2004.html